Vochtophoping : oorzaken en wat kan je eraan doen

Vochtophoping : oorzaken en wat kan je eraan doen

Iedereen die eerder reeds een dieet volgde kent het probleem.
De eerste 2 -4 weken gaan de kilo’s er snel af.
En dan plots: stilstand… Hoe goed je ook verder gaat, jou gewicht lijkt niet meer te veranderen en ook in de spiegel zie je geen verandering meer.

Dan volgt een periode waarbij je allerlei zaken gaat proberen zoals meer trainen, langer trainen, meer cardio, minder eten,… maar niets lijkt te helpen.
En plots, na een dag niet op de voeding te letten en lekker veel te eten, dan sta je ’s morgens op en whoosh, -3 kg op die weegschaal.

Heb je dit al eens  meegemaakt? Dan is de kans groot dat je last hebt van vochtophoping in het lichaam.
Al die tijd bleef je lichaam vet verbranden, maar was alles gemaskeerd door een ophoping van vocht in het lichaam. Maar waarom, en wat kan je eraan doen?

In stress periodes, zoals wanneer het lichaam voor een langere periode minder energie krijgt dan het gedurende de dag verbrand of lange zware workouts, wordt cortisol aangemaakt door het lichaam.
Dit hormoon heeft meerdere negatieve effecten, waaronder vochtophoping in het lichaam

Door plots ( veel ) meer te eten, wordt het cortisol gehalte drastisch verlaagd in het lichaam, wat leidt tot een grote afgifte van vocht. ( Sommigen merkten op dat ze ’s nachts vaak naar het toilet moesten)

Hoe watergewicht verliezen

Enkele belangrijke tips om watergewicht te verliezen zijn:
– honger jezelf niet uit
– doe geen urenlange cardio sessies
– eet af en toe grote porties eten ( dit hoeft geen junkfood te zijn 😉 )

Niet te agressief diëten

Velen willen snel veel kilo’s verliezen en gaan erg agressief gaan diëten. Maar door te laag in caloriën te gaan eten, zal het cortisol gehalte sneller stijgen en zal je dus meer water vasthouden. Dus doe jezelf een plezier, begin op tijd, neem je tijd en geniet van het resultaat.

Sport niet teveel

Vaak hoor je dat je veel moet gaan sporten om gewicht te verliezen. Gewichtsverlies komt echter door minder te eten dan je lichaam verbrand.
Door te sporten kan je ervoor zorgen dat je nog iets meer kan / mag eten dan zonder sport, zolang je minder opneemt dan verbruikt.
Ga je echter te agressief dieten en teveel sporten, dan zorg je opnieuw dat je lichaam een te groot tekort heeft, waardoor het cortisol gehalte drastisch stijgt.

Controleer sodium en potassium gehalte

Sodium is een mineraal dat water in de cel brengt. Hoge gehaltes hiervan in de voeding kunnen dus leiden tot een vocht ophoping in het lichaam.
Dit is vaak te merken na een grote zoutige maaltijd op restaurant of frieten.
Wanneer het sodium-gehalte in de voeding verlaagd wordt, zal ook minder vocht worden vastgehouden.
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor sodium ligt rond de 2,3 gram.

Potassium is een ander mineraal en heeft een tegengestelde werking van sodium. Potassium gaat het water uit de cellen pompen.
Indien het gehalte van potassium in de voeding te laag ligt, zal het lichaam dus minder vocht gaan afdrijven.
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor potassium ligt rond de 4,7 gram.

Enkele tips om je sodium gehalte onder controle te houden:

  • kijk naar het sodium gehalte op voorverpakte maaltijden
  • vermijd bewerkte charcuterie
  • vermijd overmatig gebruik van zout en andere kruidenmixen
  • let op met sausen en salade dressings
  • verbruik kaas met mate

Bronnen van potassium:

  • bonen
  • groene groenten
  • banaan
  • aardappel
  • yoghurt
  • avocado
  • zalm

Rust en slaap voldoende

Door voldoende te slapen en rusten, verlaag je het cortisol gehalte in het lichaam.
De perfecte reden om een middagdutje te doen, een goed boek te lezen, of een een wellness te boeken met de partner.

Probeer ’s nachts ook 7-8 uur vaste, ononderbroken slaap te hebben.

Drink voldoende water

Veel mensen denken dat een groot volume water drinken leidt tot vocht-ophouding in het lichaam.
Het omgekeerde is echter waar. Indien het lichaam te weinig vocht heeft in de cellen, zal het onder invloed van hormonen ervoor zorgen dat er minder water wordt afgestaan aan de urine e.d. en wordt deze opgeslaan in de cellen.
Indien men op regelmatige basis het lichaam voldoende hydrateert, zal het lichaam geen reden zien om vocht op te hopen in de cellen, daar deze voldoende aangevoerd wordt, met als resultaat dat u er strakker zal uitzien. Dit is dus de perfecte reden om voldoende te gaan drinken.

 

Dus als je calorie inname op punt staat en je voldoende sport en nog steeds geen gewicht verliest,
probeer dan eens de vorige punten te overlopen. Dit kan weleens het probleem oplossen en jou kopzorgen besparen.

Geraak je er nog steeds niet aan uit, of heb je liever hulp hierbij.
Aarzel niet om mij te contacteren. Samen geraken we er zeker aan uit!
Info@progress2improve.be of via de contactpagina.

BE PROUD – BE UNSTOPPABLE

Progress 2 Improve

 

ellebautb

2 reacties

Fit Geplaatst op1:45 pm - aug 18, 2016

Klein typfoutje gevonden :

Dan volgt een periode waarbij je allerlei zaken gaat proberen zoals meer trainer, langer

Is natuurlijk:

Dan volgt een periode waarbij je allerlei zaken gaat proberen zoals meer trainen, langer

Verder goed en handig artikel!

https://krachtforum.nl

    ellebautb Geplaatst op4:38 pm - aug 18, 2016

    bedankt Arjan !
    dit is inmiddels aangepast 😉

Geef een reactie