Reverse diëting: wat na je dieet? Ga het jojo-effect tegen

Reverse diëting: wat na je dieet? Ga het jojo-effect tegen

Reverse dieting

Eindelijk!! Na maanden op je voeding te letten, heb je eindelijk je doel bereikt.
MAAR, wat nu? Kan je nu gewoon opnieuw gaan eten zoals voorheen? Waar moet je op letten?

Meestal krijg je hier geen opvolging meer. Maar wat moet je dan gaan doen?

Reverse dieting, of omgekeerd dieten is het antwoord!

Bij reverse dieting ga je geleidelijk aan je calorieën gaan verhogen om je metabolisme geleidelijk aan te verhogen.

Wat doet dieten met je metabolisme

Om gewicht te verliezen moet je energiebalans negatief zijn. Dit wil zeggen, minder energie opnemen dan je gedurende de dag verbruikt. Zo gaat het lichaam in de bestaande vetreserves gaan tasten om aan de resterende energievraag te voldoen.

Klinkt simpel nietwaar? Alleen wil ons lichaam steeds een evenwicht bereiken en kan het zich hiervoor zeer snel aanpassen.
Met andere woorden, zal het lichaam zuiniger zijn met z’n energie en minder energie gaan gebruiken voor diezelfde handelingen. Het metabolisme gaat vertragen om zo opnieuw energie inname en energie verbruik aan elkaar gelijk te stellen.

Gedurende de maanden van diëten zal de energie inname dus meermaals moeten zakken om blijvende vooruitgang te boeken, met als gevolg dat het metabolisme ook steeds gaat vertragen.

Hoe een traag metabolisme het jojo-effect uitlokt

Na al die maanden diëten, heb je jou ideale gewicht bereikt, maar heb je ondertussen ook een traag metabolisme die erg zuinig omgaat met energie.
Stel dat je oorspronkelijk 2500 kcal nodig had om je gewicht stabiel te houden, heb je nu maar 2000 kcal nodig.

Stel dat je nu van 1700kcal plots opnieuw 2500 kcal gaat eten,zoals vroeger, eet je 500 kcal boven jou onderhoud.
op 7 dagen tijd is dit 7*500= 3500kcal meer gaan eten = 0,5 kg aankomen, en al jou maanden werk zijn snel voor niets geweest.

Het evenwicht zoeken door omgekeerd diëten.

Om het jojo-effect tegen te gaan, moet je geleidelijk aan je calorie-inname gaan verhogen.
Door (2-)wekelijks je calorie-inname te verhogen met 100 kcal, waarbij je afwisselt tussen koolhydraten en gezonde vetten, en je gewicht nauwkeurig op te volgen , kan je je evenwicht gaan bepalen.
Zolang je onder je evenwicht eet, zal je nog steeds gewicht verliezen. Wanneer je echter merkt dat je gewicht zich stabiliseert, dan heb je je evenwicht gevonden.
Dit is dan jou nieuwe richtlijn die je verder hoeft aan te houden om op jou gewicht te blijven.

Conclusie

Velen willen gewicht verliezen, maar bieden geen aandacht aan wat daarna moet gebeuren en winnen hun oude gewicht snel terug.
Dit ga je tegen door omgekeerd te diëten en geleidelijk aan meer te eten tot je gewicht zich stabiliseert en je jou ideale gewicht blijft behouden en afscheid kan nemen van het jaarlijks diëten!

Wil je meer weten over omgekeerd diëten of heb je hulp nodig om dit te bereiken?

Neem gerust contact op en dan gaan we samen aan de slag om jou harde werk te behouden

BE PROUD – BE UNSTOPPABLE

ellebautb

Geef een reactie